Konen og komputeren

5 ting du skal overveje, inden du hyrer en webdesigner

Kan man da ikke bare ringe til en webdesigner og så fixer hun det hele… Desværre er det ikke helt så ligetil, når du gerne vil have lavet en hjemmeside til din business. Men når du har læst dette blogindlæg, ved du hvad du skal forberede, så din webdesigner kan gå i gang.

Overvejer du at hyre en webdesigner til at udarbejde din hjemmeside? Det er altid en god idé at få hjælp fra en med ekspertise på området, så du er sikker på et professionelt resultat. Men inden du kontakter en webdesigner er der nogle ting du bør forberede.

1. Lav en plan for din hjemmeside 

Det er vigtigt, at du selv er klar over hvad målet med din hjemmeside er, og hvad den skal kunne gøre for dig og din virksomhed.

Hvis du ikke allerede har en nedskrevet plan for din virksomhed og dens hjemmeside, så er nu et godt tidspunkt at gå i gang. Om du skriver i punktform på computeren eller laver brainstorm på væggen i stuen er ikke så væsentligt – det vigtige er, at du bliver i stand til at videreformidle dine mål og ønsker for din hjemmeside til din webdesigner.

Webdesignerens opgave er så at omformulere dette til et digitalt visuelt udtryk, som bliver din hjemmeside. Overvej følgende punkter:

  • Hvad vil du opnå med hjemmesiden? (få besøgende til at kontakte dig eller bestille en tid, sælge onlinekurser eller blot finde dit telefonnummer?)
  • Hvem er din målgruppe? (Køn, alder, børnefamilier, mødre, hundeluftere?…)
  • Hvad er dit vigtigste budskab? (Hvilket problem ønsker du at løse for din målgruppe?)
  • Hvordan skiller dit brand sig ud? (Hvad er det helt særlige DU kan tilbyde?)

Når du har arbejdet dig igennem din brainstorm er næste skridt at lave en plan over, hvad din hjemmeside skal indeholde.  Måske tænker du, at det da siger sig selv, men jo mere præcist du kan udtrykke det, jo nemmere er det for din webdesigner at ramme netop det, du havde forestillet dig. Derfor er det en god idé at tage det slavisk fra en ende af:

  • Forside / Velkommen
  • Produkt-/Ydelsesside (Hvad er det du tilbyder i din forretning? – det kan være en eller flere sider)
  • Kontakt-side (kan indeholde dine kontaktoplysninger og evt. kontaktformular, Google-kort)
  • Om-side (En side om dig, din virksomhed og din baggrund)
  • Privatlivs- og cookiepolitik
  • Handelsbetingelser hvis du har online salg af f.eks. kurser.

2. Indhold til hjemmesiden

Det er ikke webdesignerens opgave at udarbejde indhold til din hjemmeside, men hos Konen & Komputeren tilbyder vi tekstforfatning ud fra interview eller vi kan optimere din egen tekst. Dog er det bedste udgangspunkt altid din egen tekst, hvor din vision og passion kommer til udtryk. 

Det er en god idé, at din webdesigner har dit indhold til hjemmesiden, inden hun begynder at designe din side. Selvfølgelig kan man godt sætte en side op ud fra tilfældige billeder og fylde-tekst, men for at skabe en hjemmeside der imødekommer dit behov, er det helt essentielt at have indholdet.

Indholdet på din hjemmeside er kernen – dit budskab og alt det du har at tilbyde. Hjemmesidens design skal pakke det hele lækkert ind, så det både tiltrækker dine potentielle kunder og giver en brugervenlig flade for dine kunder.

Det kan være en god idé at lade sig inspirere af andre hjemmesider. Kig på hvad der er af indhold på de forskellige sider, og skriv dit indhold så det passer til dine egne sider. En hjemmeside kræver masser af godt indhold – også ifht. SEO (Søgemaskineoptimering) Lav gerne korte hjemmeside-venlige afsnit og tænk over, hvor det skal føre hen. Måske skal der komme en knap (Call-to-action) efter teksten, som leder brugeren til din kontaktside eller måske indeholder dit tekststykke et link til en anden af dine sider, hvor du deler noget relevant. Hovedreglen når det kommer til tekst er: hellere for meget end for lidt.

Det samme gør sig gældende med billeder – dine egne personlige billeder er altid bedst. Og med de fleste smartphones i dag kommer du faktisk rigtig langt selv. 

En anden mulighed er at anvende gratis stockphotos fra f.eks. Pixabay. Det er professionelle billeder i god kvalitet, men udfordringen med stockphotos er altid, at du risikere en anden har de samme billeder på deres hjemmeside.

3. Overvej om du har brug for andre fagfolk? 

Tekstforfatter

En teksforfatter kan hjælpe med at optimere eller SEO-optimere din tekst eller endda skrive den for dig. En tekstforfatter ved, hvad der skal til for at en tekst fungerer godt på din hjemmeside og ikke mindst har en tekstforfatter godt styr på grammatikken. Det vil ofte være en fordel at få læst korrektur på sin egen tekst, for at undgå irriterende småfejl som springer i øjnene på brugerne af din hjemmeside. Selvom man føler sig sikker i stavning og grammatik, har vi det alligevel med at stirre os blind på det skrevne, fordi vi jo godt ved hvad det er vi selv mener – et sæt nye øjne fanger ofte de sidste tastefejl.

Fotograf

Har du ikke mod på selv at tage billeder, kan en fotograf give dig de professionelle billeder, som får det bedste og smukkeste frem i dig. Professionelle portrætfoto til en hjemmeside er med til at give et helt unikt udtryk. Og billederne kan selvfølgelig også anvendes på Facebook, Instagram og Google my Business. Men som med alt andet er det en smagssag, og det kommer helt an på din branche og på din målgruppe. 

Grafiker

Måske har du brug for en grafiker til at lave illustrationer til din hjemmeside eller designe dit logo. Farver og design i sådanne billeder er lige så vigtigt for webdesigneren, som det øvrige indhold, for at stil og design kommer til at passe til dit udtryk.

4. Overvej om der er noget du kan gøre selv

Hos Konen & Komputeren har vi især fokus på nystartede eller solo-selvstændige. Derfor ved vi også, at du måske har et ønske om at holde omkostningerne nede – sådan helt nede. Derfor tilbyder vi, som noget helt særligt, vejledning i alt det du kan gøre selv til brug for din hjemmeside.

Vejledning tager udgangspunkt i dine præferencer. Måske vil du gerne selv designe i WordPress, men har brug for lidt tips hen ad vejen eller måske vil du gerne have at vi hjælper dig i gang med opsætningen. Det kan også være, at du er helt klar på at skrive dine tekster selv, men gerne vil guides i den rigtige retning ifht. sprog eller SEO. Og det der med SEO – måske er du allerede igang med din WordPress hjemmeside, men vil gerne guides igang med alt det SEO-arbejde, som du selv kan gøre. (for der er mange småting som bestemt ikke er svært, når man lige ved hvor man skal sætte ind.) Uanset hvor dine kompetencer ligger, kan vi vejlede dig i at lave noget af din hjemmeside selv, så du kan holde omkostningerne nede. 

 

5.Find inspiration

Den nemmeste måde at forklare din webdesigner, hvad det er du ønsker er ved at vise nogle eksempler på, hvad du kan lide.

Du skal ud på nettet og kigge på andres hjemmesider – både inden for din egen branche og udenfor – og læg mærke til detaljerne. Hvad er det du kan lide? Er det opsætningen eller farverne, brugen af billederne eller en speciel stemning? 

Find de sider eller funktioner, som du synes allerbedst om, men hav selvfølgelig for øje at det skal matche din målgruppe. Det er ikke kun dig, der skal synes at din hjemmeside er pæn, det allervigtigste er jo at den appellerer til din målgruppe.

Pinterest er også et godt sted at samle inspiration og ved at oprette et board, hvor du kan gemme de designs du synes allerbedst om, er det nemt at vise din webdesigner hvad du kan lide.

Nu er du klar til at snakke med en webdesigner

Ligesom med alt andet, der kræver et samarbejde, kan det være en god idé at undersøge markedet og evt. snakke med et par stykker, før du beslutter dig for en webdesigner. Det er selvfølgelig vigtigt at du har tillid til webdesignerens kompetencer, men det er mindst lige så vigtigt at der er god kemi imellem jer, så det er nemt for dig lige at ringe og spørge om noget. 

Ligegyldigt hvor du er i processen med din hjemmeside, tilbyder vi dig et gratis og uforpligtende første møde – også hvis du føler dig helt på bar bund og har brug for sparring til at komme i gang. 

Book et GRATIS møde

Du kan altid kontakte os for et gratis og uforpligtende møde over telefon eller zoom af 20 min. varighed.